BOOK REVIEWS

All texts © Monika Auch.

warp_weft_book_cover-229x300
Warp & Weft

Jessica Hemmings
In het Nederlands roepen de woorden ‘schering en inslag’ of ‘weven’ oubollige beelden op die ik hier niet ga citeren - ‘delete’ aub uit het culturele geheugen! - maar dat is niet zo in het Engelstalige cultuurgebied. Auteur Jessica Hemmings heeft voor het schrijven en research steun van de Jerwood Foundation gehad.

Alle kunstenaars en designers die in ‘Warp & Weft’ worden genoemd hebben een brede kijk op weven - sommigen gebruiken innovatieve materialen, andere hebben een ongebruikelijke toepassing voor het medium, zoals het genereren van geluid.
Door de gedegen achtergrondkennis van Hemmings is dit eindelijk een helder boek over weven dat een brug slaat tussen traditionele en digitale techniek, smart materials en innovatieve ontdekkingen. Zij beschrijft weven als productietechniek voor design-, mode- en interieurstoffen, als community project of installatie in de openbare ruimte, anders gezegd - als drager van licht, geluid, beweging en emotie. Het is sympathiek dat zij voor elk van de kunstenaars en designers de ruimte neemt om het werk, de uitgangspunten en techniek te beschrijven. Zo is het boek inhoudelijk zeer toegankelijk en geeft tegelijkertijd uitstekende, gedetailleerde informatie.
Hemmings schrijft in haar dankwoord dat de vier gelukkige jaren op de Rhode Island School of Design toen zij weefles had haar vooral hebben geleerd hoe ze moet schrijven.

Warp & Weft
Jessica Hemmings
ISBN 078-1-4081-3444-3
paperback, 144 pag., rijk geïllustreerd, Bloomsbury Publishing, 2012

The dress detective

A practical guide to object-based research in fashion
kM ontmoette één van de auteurs op het Fashion symposium in het Rijskmuseum. Alexandra Kim gaf discussie bijdragen die indruk maakten door een scherpe en opmerkelijk empathische kijk op mode en kleding. Dit heeft zij met haar mede auteur Ingrid Mida in een heldere structuur met checklists en met boeiende casuistiek vastgelegd. Net als Sherlock Holmes bestuderen ze hun object: de snit, datering,  constructie, het textiel, de labels, sporen van  gebruik, verstellen, reparaties, eventuele mottengaten en de documentatie van de bevindingen. De auteurs eisen hiervoor een ‘slow approach to seeing’, een bewust langzame bestudering, als het ware het ‘voelen met je ogen’ zodat niets de detective ontgaat. Hoe is het kledingstuk gedragen en waarom kwam het in een verzameling terecht? De onderzoeker wordt gevraagd om met eigen reacties op de kleding te reflecteren - zou je dit zelf dragen en hoe zou dit voelen en bijdragen aan je identiteit? Gecombineerd met kunsthistorische, antropologische interpretaties leidt deze aanpak tot een interessante, levendige beschrijving van kleding, van Victoriaans tot Japanse avantgarde. Het is een plezier om met behulp van dit uitzonderlijke boek als amateur, fashionista of wetenschapper naar kleding te kijken. Het geeft uitstekende handvatten om verborgen geheimen van kleding en het verhaal erachter te ontdekken.

The dress detective
ISBN 9781472580535
Bloomsbury Academic
224 pag, 150 kleur ill.
prijs: £24.99

fashionandmusic

Fashion and music

Het boek beschrijft op onderhoudende wijze de relatie tussen mode en muziek en hoe de identiteit van zowel musici als ook fans hierdoor worden gevormd. Het levert vermakelijke teksten op over het jonge en het oude, het mannelijke, het vrouwelijke en het androgyne lijf in de muziekindustrie, van boybands - zoals de Beatles het ooit waren - tot sterke vrouwen zoals Janis Joplin, Beyonce of performers als Prince (TAFKAP) en Lou Reed.
Vanuit het gezichtspunt mode en muziek worden thema’s als jeugd, ouderdom, sexualiteit, consumptie maatschappij en branding als afzonderlijke hoofdstukken behandeld. Enigszins ontluisterend wordt uit de doeken gedaan hoe de authenticiteit van musici die centraal staat in hun levenswerk door managers worden gestuurd en met behulp van branding worden omgebogen tot product. De weg van sucessvolle, zelfgeschreven en gecomponeerde songs tot eigen parfummerk !
Het boek is een scherp geformuleerd, up-to-date ( Amy Winehouse leefde net nog !) onderzoek en kritisch tijdsdocument.

Fashion and Music
Janice Miller
ISBN 978 1847884138
£ 19.99 200 p. 15 z/w ill.
Berg Publishers

Dyeing and screen printing on textiles

Het boek van Joanna Kinnersly-Taylor is een boek voor professionals, studenten of degenen die serieus op textiel willen gaan drukken. Een boek voor doeners.
Het is een uitstekend instructie- en naslagwerk met helder geschreven aanwijzingen over alle technische handelingen. Het bevat veel instructieve foto’s en een uitstekende inhoudsopgave, een lijst van chemische bestanddelen, omreken tabellen, tabellen voor verfoplossingen, overzichten van bijvoorbeeld verschillende recepten voor drukpasta’s en een geweldige adressen lijst van producenten van materialen inclusieve wat je waar kan kopen en een bibliografie voor verdere studie!
De hoofdstukken over druktechnieken bevatten behalve het uitvoerig en stapsgewijs beschreven procedé van zeefdrukken ook een hoofdstuk over het verven van materiaal inclusieve ‘resist-dyeing’, het printen met digitale printers en het nabewerken van textiel. Het boek overzichtelijk ingedeeld met mooie functionele foto’s, schema’s en het enige wat Nederlandstaligen nodig hebben is een woordenboek voor sommige vaktermen.
Met behulp van dit boek kan je een eigen drukatelier inrichten.
Het is een boek dat maakt dat je meteen naar het atelier wil rennen om te werken!

Dyeing and screen printing on textiles
Joanna Kinnersley-Taylor
Bloomsbury Publishing, A&C Black
ISBN 978-1-4-812475-8
2e editie, 2012
192 pagina’s, 140 kleurfoto’s, paper back uitgave
17,99 £

naturalcolorants

Natural Colorants for Dyeing and Lake Pigments:

Practical Recipes and their Historical Sources
Waar het boek van Cardon een algeheel overzicht van natuurlijke verfstoffen geeft is ‘Natural colorants for dyeing and lake pigments’, het resultaat van een gericht Europees onderzoeksproject naar natuurlijke verfstof recepten en hun historische bronnen. www.charismaproject.eu

Vanuit Nederland heeft de ‘Rijksdienst voor culturele erfgoed’ eraan bijgedragen. Specifieke doelgroep van de publicatie zijn conservatoren, restauratoren en leraren. Het is zeker ook een boek voor een breder publiek. De publicatie is de documentatie van twee workshops en een zeer overzichtelijk ‘how-to’ praktijkboek over de reproductie van historische verfstoffen met recepten. Er zijn schema’s, foto’s van proefopstellingen, case-studies en na elk hoofdstuk een uitvoerige bibliografie. De geciteerde historische handboeken over verfstoffen uit alle streken van Europa gaan o.a. terug tot 1470. Bladerend door het boek wordt duidelijk hoe belangrijk kleur is en hoe geheimzinnig het proces van verven was en is. Interessant voor een leek is ook de appendix waar een beperkt overzicht wordt gegeven van de analyse technieken die restauratoren en conservatoren gebruiken, een wetenschap op zich.

Jo Kirby, Maarten van Bommel, Andre Verhecken
ISBN: 9781909492158
Binding: Paperback
Pages: 114
Illustrations: 70 colour
Publisher: Archetype publications, 2014

weavingflourished
When weaving flourished

The silk industry in Amsterdam and Haarlem, 1585-1750
Dr. Sjoukje Colenbrander
In Nederland is de textielindustrie al jaren geleden verdwenen, het Textielmuseum Tilburg besteedt nog aandacht hieraan. De academische studie van S. Colenbrander is een excellent voorbeeld van onderzoek waar de combinatie van de sociaal historische en economische omstandigheden met de kunstgeschiedenis een boeiend geheel vormen. De goed beargumenteerde benadering van Colenbrander om in haar studie zowel het product als ook de producenten te bestuderen is met de Dave-Aronson Prijs bekroond. De publicatie geeft een fascinerende inkijk in de technische details van de weefindustrie, met name de verschillende erbij betrokken ambachten, het Europese handelsverkeer en ook de schoonheid van de stoffen. De lange bloeitijd van de zijde industrie in Nederland komt tot leven in soms verbazingwekkende details. Zoals in de beschrijving van ‘Kaffa’, een stof gemaakt van ‘harde’ zijde met streng gereguleerde technische productiegegevens, te weten de hoeveelheid draden en de exacte hoogte van de pool. Hierover werden exacte verordeningen door de stad Antwerpen uitgevaardigd tot aan de kwalificaties van de wevers toe die deze stof mochten weven. In onze geïndustrialiseerde wereld met geavanceerde CAD/CAM apparatuur is het indrukwekkend dat de precisie waarmee handgeweven stoffen eeuwen geleden werden vervaardigd in niets onderdoet bij de eigentijdse productie en economische handelsvoorwaarden.

Materiaal en techniek staan nooit los van de economische en culturele context. ‘When weaving flourished‘ is een boeiend boek voor een wijd publiek: kunsthistorici,  restauratoren, (textiel)kunstenaars en iedereen die het maken van mooi werk interesseert.

When weaving flourished
author: Sjoukje Colenbrander
239 pag., 95 ill. in full colour
Euro 40,-
ISBN 978-949078-205-4
Primavera Press

textilefutures

Textiel is overal

‘Textile futures’ ( 307 pagina’s, 150 zwart/wit foto’s, 60 kleur foto’s) is samengesteld en geschreven door Bradley Quinn, die al eerdere interessante publicaties op zijn naam heeft staan. Er is een overdaad aan boeken over textiele ontwikkelingen en innovatieve technieken. Omdat het gebied zo snel aan het evolueren is ontstaat er een ware jungel - maar zie je de bomen nog wel?
Het boek van Quinn wijkt af van het stramien van prachtige glossy plaatjes met ademloze beschrijvingen. Hij neemt de tijd om verhalend op de ontwikkelingen en het werk van geselecteerde ontwerpers in te gaan.
Hij beschouwt bijvoorbeeld de betekenis van textiel als drager van informatie en illustreert zijn stellingen aan de hand van het werk ca. 250 kunstenaars. De meerwaarde van het boek ligt in de ‘feature interviews’ met enkele geselecteerd designer’s per onderwerp, uitvoerige verwijzingen en een goede index. Nieuw werk op gebieden zoals ‘body technology’, ‘sustainablitity’ als ook ‘contemporary art’ en ‘interior textiles’ passeren de revue. Hier gaat het om de inhoud, goed verteld, vloeiend geschreven en voor de professionals - zowel de kunsthistoricus als ook de designer of kunstenaar.

Textile Futures
fashion, design en technology
Bradley Quinn
Berg Publishers
ISBN 978 1 84520 807 3 gebonden   60.00£
ISBN 978 1 84520 808 0 Paperback  19.00£

See yourself sensing

In aansluiting aan kM 78, ‘Kunst en Wetenschap’ biedt dit boek een actueel en uitgebreid overzicht over het thema waarneming.
De auteur, Madeline Schwartzman is al 20 jaar lang docent design in New York op Parsons en Columbia University. Zij heeft zich ontwikkeld tot specialist voor projecten over de combinatie van design, het lichaam, waarneming en wetenschap, zij is een uitstekende gids door het terrein. Het boek weerspiegelt onze fascinatie met het menselijke lichaam in al zijn facetten - van tatoo’s tot de lippen van Mick Jagger. Er zijn meer dan 120 voorbeelden in woord en beeld met een heldere indeling in thema’s. Het boek had makkelijk een opsomming van ‘freaky’ experimenten kunnen zijn maar laat in plaats daarvan een boeiende groep ontdekkers op terra incognita van  architectuur, design, mode en autonome kunst zien. Het is tevens een historisch overzicht met o.a. de vroege werken van Rebecca Hoorn, STELARC en eindigt met werk dat gebruik maakt van Augmented Reality en genetische manipulatie.

See yourself sensing - redefining human perception
Madeline Schwartzman
ISBN 978-1-907317-29-3
UK £24,95 190 p.
Black Dog Publishing

designthinking

Design Thinking

Auteur Nigel Cross, emeritus professor in design studies, Open University, UK legt de  designer onder de microscoop en bestudeerd zijn/haar vaardigheden. Hij heeft in opdracht van de uitgever complexe kennis over het designproces bij elkaar gebracht voor studenten en de geïnteresseerde leek. Aan de hand van case studies, interviews met bekende designers en zijn jarenlange ervaring als onderzoeker heeft hij een boeiend, zelfs vermakelijk boek over de denk- en werkprocessen van designers geschreven. Vanuit de specifieke case studies wordt verwezen naar research resultaten op een algemeen niveau. Cross heeft een interdisciplinaire visie en haalt voorbeelden aan uit architectuur, product design, technisch- en autodesign. Het soms gemystificeerde beroep van designer wordt inzichtelijk gemaakt. De lezer kan begrijpen hoe designers creatief denken, wat over de verschillende aspecten van het creatief proces bekend is en hoe de ontwikkeling van een student naar expert zich voltrekt. Het is geen DIY boek maar een handige, kleine uitgave in bescheiden opmaak, in bondige, heldere stijl geschreven en met een mooie bibliografie om zich verder te verdiepen.

Design Thinking
Nigel Cross
ISBN 9781847886361 ENG
16 x 18 cm, 163 p. paperback, 18,95 euro
Berg Publishers

Open design now

Het boek ‘open design now’ heeft ongeveer vijf keer het volume van ‘design thinking’ van Nigel Cross en ziet ‘open design’ op wereldwijd niveau als de drijvende kracht achter grote economische veranderingen.
Deze visie op veranderende structuren in het design vak gaat uit van de wens naar de democratisering van design. Voorbeelden zijn het toekomstige zelf produceren door de consument met behulp van eenvoudig te bedienen 3D printers, de toegankelijkheid van ontwerpen via internet voor iedereen en de inspraak en het betrokken raken van de “massa” (p.13) bij het ontwerpen, het maakproces en de distributie van goederen.
Hippe thema’s zoals guerilla gardening, crowd sourcing, globalization, grassroot invention worden in beschouwende teksten en case studies besproken, geïllustreerd in de beelden index. Het boek wil een overzicht geven van een ontwikkeling die begon eind jaren 90 en tegelijkertijd open design promoten. Kritische reacties over het fenomeen open design uit het design vak zijn: ‘Open design is alleen mogelijk omdat goed opgeleide designers deugdelijke materialen en tools hebben ontwikkeld en dit alles via internet toegankelijk is’ (1). ‘Open design staat haaks op onderwerpen zoals auteursrecht en copyright. Het is een niet realistische visie op de economische situatie van ontwerpers en de creatieve industrie’ (2).
Hoe invloedrijk en groot de sympathiek ogende, ‘open design‘ beweging zal zijn en of ‘open design’ onze manier van consumeren, produceren en daarmee de toekomst van de planeet zal veranderen?  Alleen de tijd zal het leren.
‘Open design now’ is een samenwerkingsproject van de Waag Society, Creative Commons en Premsela.org

1 Ruud Winder, ontwerper, oprichter Bureau Gras
2 Vincent van den Eijnde, directeur Pictoright